Od wielu lat zyskuje on dużo uznanie wśród właścicieli przede wszystkim mniejszych gospodarstw, a wszystko za przyczyną właśnie mocy silnika, stosunkowo niskiej ceny, jakość wykonania, trwałości materiałów, ale przede wszystkim wydajności i prostoty w obsłudze. Jest to ciągnik na miarę naszych czasów, który sprawdzi się również w trudnych warunkach, ale daje też możliwość renowacji we własnym zakresie. Silnik pozbawiony jest elementów elektronicznych, natomiast niski koszt utrzymania, oraz niskie ceny części do ciągników zetor sprawiają, że praca na nim jest bardzo efektywna.
Historia Zetora
Zetor znany jest już od wielu lat gospodarzom prowadzącym własne gospodarstwo rolne. Śmiało można powiedzieć, że jest to właściwie żywa legenda, która dla rolników stanowi po dziś dzień narzędzie pracy. Pierwszy Zetor major 80 pojawił się w roku 1960, a model tego ciągnika do dnia dzisiejszego cieszę się niezwykłą popularnością i nadal jest używany w wielu gospodarstwach rolnych. Popularność zdobył przede wszystkim za prostą konstrukcję, która sprawiła, że ciągniki te po dziś dzień cieszą się możliwością użytkowania przez wielu rolników. Ciągnik jest produkcji czeskiej i nadal powstają jego dalsze wersje. Niektórzy mówią, że z czasem może zastąpić naszego polskiego Ursusa. Bez względu na to, czy tak się stanie, jest to jedna z najprostszych maszyn, o bardzo dużej możliwości zastosowania, ponieważ nadaje się zarówno do pracy na polu, jak również i zadanie leśnych.
Współczesne modele Zetora Majora
Technologia idzie z duchem czasu, dlatego również i Zetor poprawia swoje maszyny, wydając na rynek lepszą jakość Zetora Majora 80. Za sobą podzielony na dwa modele i jednym z nich jest Zetor Major CL 80, który posiada synchronizowaną czterobiegową skrzynię biegów, wyposażoną w mechaniczny rewers i reduktor z trzema zakresami. Drugim modelem jest Zetor Major HS, który jest zdecydowanie bogatszą wersją wcześniejszego modelu. Te dwa modele są dostępne na rynku, ale zainteresowanie zdecydowanie częściej pada na młodszy model, czyli Zetor Major CL 80. Jakich danych technicznych możemy spodziewać się w tym modelu ciągnika?
Wymiary dla Zetora majora CL 80
Długość ciągnika to 4702 mm, a jego szerokość to 1970 mm. Wysokość jest imponująca, ponieważ wynosi 2580 mm, ale znajdziemy gdzieś ciągniki ja zdecydowanie wyższej kabinie. Rozstaw osi wynosi 2210 mm, a całkowita masa ciągnika może sięgać nawet 3300 kg. Wszystko zależy oczywiście od obciążenia przedniego i tylnego, a także od ogumienia, jakie zastosujemy w tym modelu ciągnika.
Zetor Major 80 dane techniczne
Silnik Zetora Majora 80 posiada cztery cylindry, które doładowane są turbosprężarką i są chłodzone cieczą. Posiada 8 zaworów i jest to silnik czterosuwowy. Pojemność silnika to 4156 cm3. Noc nominalna według normy 2000/25/EC: 55,6 kW/76 KM. Może nam to niewiele mówić, dlatego warto wiedzieć że silnik wykonuje 2200 obrotów na minutę. Najważniejszą cechą silnika jest jego niezawodność i niskie zużycie paliwa. Jeżeli coś się uszkodzi to raczej bez większego problemu poradzimy sobie z naprawą tego traktora.
Ciągnik posiada przekładnię z wysoką wytrzymałością i żywotnością. Hydraulika zapewnia niezawodność we wszystkich kierunkach. Możemy tutaj spodziewać się, że:
- Maksymalna siła udźwigu Major CL to 24 kN
- Dostępna jest płynna regulacja opuszczania z funkcją zamykania hydraulicznego do transportu narzędzi
- Model zapewni nam łatwo i bezpieczną obsługę sprzętu dodatkowego
- Model zapewni nam szybkie połączenie i umożliwienie agregacji
- Model CL 80 zapewni nam funkcję blokady hydrauliki podczas jazdy z agregacją
Pod względem technicznym Zetor Major CL 80 to naprawdę świetne narzędzie do pracy, tym bardziej że jego podzespoły są naprawdę wytrzymałe i łatwe w konserwacji.
Kabina Zetora Majora CL 80
Bardzo ważnym elementem jest kabina ciągnika, która dziś przybiera zupełnie inną formę, niż na początku pierwszych modeli. Producenci zwracają dziś uwagę na komfort pracy operatora, dlatego dokłada się wszelkich starań, aby kabina była przestronna i zapewnia doskonałą widoczność. Sterowanie ciągnikiem powinno być również bezproblemowe i o to dbają producenci Zetora majora, dodając dziś cyfrową deskę rozdzielczą, dzięki czemu sterowanie ciągnikiem jest ergonomiczne. W wielu przypadkach dach posiada wyposażeniu luk dachowy, ale także w niektórych wersjach ładowacz czołowy, który posiada również wzmocniony dach FOPS. Ciągnik jest zatem dostosowany do wielu prac, nie tylko do ciągnięcia przyczep, ale również zapewnia nam możliwość ładowania niektórych elementów. Kabina kierowcy daje nam również wiele innych możliwości, wśród których znajdziemy:
- Regulację kolumny kierowniczej, co zapewnia dostosowanie kierownice do kierowcy
- Wyciszoną kabinę, dzięki czemu dźwięki z zewnątrz dostają się znacznie mniejszych decybelach
- Wygodny fotel z podłokietnikiem i ergonomicznym wsparciem dla pleców
- Składany fotel pasażera
- Wiele wygodnych schowków
- W niektórych wersjach radio i klimatyzację.
Taki ciągnik doskonale sprawdzi się w pracach małych i średnich gospodarstwach rolnych.
Polecamy również spojrzeć na asortyment części do ciągników nie tylko marki zetor na https://arsklep.pl/