Podkłady kolejowe w ogrodzie mogą przyciągać swoim starodawnym i unikalnym wyglądem oraz niską ceną sprzedaży. To wszystko, jeśli chodzi o zalety tego surowca. Jego wady są nad wyraz szkodliwe. Nie należy używać ich w ogrodzie, powinny raczej zostać poddane utylizacji.

Czym zawiniły drewniane podkłady kolejowe?

Drewniane podkłady kolejowe są niebezpieczne ze względu na impregnowanie drewna specjalną substancją. Wykorzystanie ich w ogrodzie jest nieodpowiedzialne. W upalne dni wydzielają nieprzyjemną woń i brudzą. Kontakt z takim drewnem może spowodować nudności, wymioty, zaburzenia żołądkowo-jelitowe, uszkodzenie komórek układu immunologicznego i mutacje DNA. W najgorszym przypadku następuje śmierć. Wystarczy, że przez dłuższy czas będziesz wdychać powstałe opary z drewna. Skutki wykorzystania go w celu otrzymania ogrodu w stylu retro są niesamowicie niebezpieczne.

Co stosuje się do zaimpregnowania drewna?

By drewno zachowało swoją trwałość, producenci muszą użyć środka do impregnacji drewna. W przypadku podkładów kolejowych, słupów elektrycznych, mostów, wykorzystuje się olej kreozotowy (kreozot). Doskonale zapobiega rozwojom grzybów na drewnie. Kilka lat temu Parlament Europejski i Rada UE ogłosili kreozot jako czynnik rakotwórczy.

Jak otrzymuje się olej kreozotowy?

Otrzymuje się go podczas destylacji smoły węglowej. Powstaje wtedy wiele niebezpiecznych substancji dla zdrowia i życia człowieka oraz roślin, np. antracen, chryzen, fenantren, naftalen, kreozot. Głównym jego składnikiem jest benzo[a]piren. Należy do I kategorii czynników rakotwórczych. Minister Gospodarki i Pracy w dniu 5 lipca wydał rozporządzenie, w którym zakazał używania oleju kreozotowego do ogólnodostępnego obrotu dla klientów.

Odpady niebezpieczne

Zdemontowane podkłady kolejowe zaliczają się do odpadów niebezpiecznych o numerze 17 02 04 – „odpady drewna, szkła i tworzyw sztucznych zawierające lub zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi”. Powinny być przekazywane odpowiednim firmom zajmującym się utylizacją lub gospodarowaniem niebezpiecznych odpadów. Nie należy wykorzystywać ich ponownie bez wcześniejszego oczyszczenia.

Skąd wzięła się popularność podkładów kolejowych w ogrodzie?

Zużyte podkłady kolejowe są niezwykle trwałe i tanie. Z tej przyczyny wykorzystuje się je w aranżacjach ogrodowych do skarp i rabat, do budowania ścieżek, płotów i mostków. W Internecie możesz znaleźć je w bardzo korzystnych cenach. Zdarzają się oferty tańsze niż zwykłe drewno. Sprzedawcy nie zawsze informują o niebezpieczeństwie związanym ze stosowaniem w ogrodzie starych podkładów kolejowych. Wspominają, aby nie chodzić bez butów po tarasie wybudowanym z tego tworzywa oraz unikać wykorzystywania go w miejscu zabaw dla dzieci.

Czego używać w zamian?

Zamiast podkładów kolejowych możesz wykorzystać podkłady ogrodowe. Są również trwałe, a nie będą stanowić zagrożenia dla ciebie i otoczenia. Skorzystaj z podkładów betonowych lub drewnianych belek, nieimpregnowanych rakotwórczą substancją chemiczną. Rozwiązanie jest droższe, ale bezpieczniejsze i ładniejsze.

Podkłady drewniane

Jako entuzjasta ogrodowy powinieneś cieszyć się, że działasz na rzecz przyrody. Ponadto w twoim ogrodzie nie będzie utrzymywać się nieprzyjemna woń takich podkładów. Zamiast wdychać kreozot, zastąpisz go zapachem żywicy i lasu. Jeśli świeży wygląd drewna psuje twoją koncepcję artystyczną, możesz poprawić jego wygląd bez użycia szkodliwych dla zdrowia substancji. Efekt ciemnego drzewa osiągniesz przy pomocy palnika, delikatnie opalając belki, lub przy pomocy odpowiedniego koloru bejcy.

Podkłady betonowe

Płyty betonowe nie muszą być wyłącznie czysto szare. Obecnie przyozdabia się trawniki betonem, który imituje zwoje drewna. To rozwiązanie trwalsze niż zwykłe drewno, ale również droższe. Nie mniej jednak prezentują się okazale, bez niszczenia środowiska.

Utylizacja

Podkłady kolejowe impregnowane olejem kreozotowym powinny być utylizowane, aby usunąć groźną substancję. Po tym działaniu drewno będzie spełniać normy bezpieczeństwa. Będzie czyste, wolne od zagrażającym życiu mieszanki i możliwe do ponownego wykorzystania. Niestety proces utylizacji jest drogi i skomplikowany. Do 2025 roku ma zostać zdemontowanych 9 000 km torowisk. Oznacza to wykorzystanie ogromnej kwoty. Łatwiej więc jest je sprzedać i zyskać pewną sumę pieniędzy.

Jak przebiega proces utylizacji?

Uniwersytet Warszawki opracował nowoczesny sposób na tanie i szybkie rozwiązanie problemu. Początkowo wypłukuje się z drewna niebezpieczne substancje. Następnie frakcję kreozotową oczyszcza się za pomocą mikroorganizmów, które żywią się kreozotem. Wykorzystują związki tej substancji jako źródło energii i węgla. Podawane są w specjalnie przygotowanym biopreparacie.

Wykorzystywanie podkładów kolejowych nasączonych olejem kreozotowym jest niesamowicie niebezpieczne. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego ryzyka. Ich atrakcyjna cena i wygląd kuszą, aby wykorzystać je w ogrodzie. Nigdy nie decyduj się na taką dekorację!

Zobacz także:
Archiwum: maj 2022